Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77874
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPairach Piboonrungroj-
dc.contributor.advisorChukiat Chaiboonsri-
dc.contributor.advisorWarattaya Chinnakam-
dc.contributor.authorLingling Weien_US
dc.date.accessioned2022-11-19T04:31:47Z-
dc.date.available2022-11-19T04:31:47Z-
dc.date.issued2021-09-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77874-
dc.description.abstractThis dissertation aims to investigate antecedents of local food adoption business events, particularly in Thailand. In this study, the role of Transaction Cost Economics (TCE) will be examined in the theoretical framework of Theory of Planned Behavior (TPB) by identifying how Transaction Costs affect universities and colleges’ Attitudes, Subjective Norms, Perceived Behavior Control and Behavioral Intentions toward local food adoption in business events and further influence universities and colleges’ Actual Behavior of local food adoption behavior in meetings. By doing so, research objectives of the study are to: Firstly, this study investigates antecedents of local food adoption in universities and colleges in Thailand. This study employs questionnaire as the instrument tool to get universities and colleges’ perception of local food adoption. This study applies the Structural Equation Modeling (SEM), consisting of Confirmatory Factor Analysis and Path analysis to validate the measurement model and structural model respectively. The results of the study reveal that the Transaction Costs have strong negative influences on Behavioral Intentions of local food adoption. Attitudes, Perceived Behavioral Control and Behavioral Intentions have influences on Behavioral Intentions of local food adoption. Secondly, this study uses the econometric technique to estimate universities and colleges’ local food adoption behavior. The regression results suggest that only focused f on the pure Theory of Planned Behavior cannot improve the predictability of economic agents’ decision-making behavior. In contrast, the additional economic construct, namely Transaction Costs of local food adoption behavior have significant correlation in universities’ behavioral intention of local food adoption behavior, among which information cost is found to be the most significant influence on the local food adoption behavior in universities and colleges’ business events in Thailand. Therefore, it is suggested that stakeholders or policy makers should facilitate the information channels of local food, thus alleviating the local food searching information costs and encouraging the local food adoption behavior.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectLocal Fooden_US
dc.subjectLocal Food Adoptionen_US
dc.subjectBusiness Eventsen_US
dc.subjectTransaction Cost Economicsen_US
dc.subjectTheory of Planned Behavioren_US
dc.subjectอาหารท้องถิ่นen_US
dc.subjectการยอมรับอาหารท้องถิ่นen_US
dc.subjectกิจกรรมทางธุรกิจen_US
dc.subjectเศรษฐศาสตร์ต้นทุนการทําธุรกรรมen_US
dc.subjectทฤษฎีพฤติกรรมที่วางแผนไว้en_US
dc.titleAn analysis of local food adoption in business events: a transaction cost economics approachen_US
dc.title.alternativeการวิเคราะห์การใช้อาหารท้องถิ่นในงานอีเว้นทางธุรกิจด้วย แนวทางทฤษฎีเศรษฐศาสตร์ว่าด้วยต้นทุนการทําธุรกรรมen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashLocal Food-
thailis.controlvocab.thashEconomics-
thailis.controlvocab.thashTransaction costs-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงสาเหตุของการยอมรับอาหารท้องถิ่นในประเทศไทย งานวิจัยนี้ได้ศึกษาบทบาทของต้นทุนทางธุรกรรม ในทฤษฎีพฤติกรรมการวางแผนและกําหนดวิธีการต้นทุนธุรกรรมมีผลต่อทัศนคติองบุคลากรในมหาวิทยาลัยและวิทยาลัย การคล้อยตามกลุ่มอ้างอิง การรับรู้ถึงการควบคุมพฤติกรรมของตนเองและ เจตนาเชิงพฤติกรรมของการยอมรับอาหารท้องถิ่นในกิจกรรมทางธุรกิจและอิทธิพลต่อพฤติกรรมการยอมรับอาหารท้องถิ่นของมหาวิทยาลัยและวิทยาลัย วัตถุประสงค์ของการวิจัยครั้งนี้คือ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสาเหตุของการยอมรับอาหารท้องถิ่น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเพื่อศึกษาการรับรู้ของมหาวิทยาลัยเกี่ยวกับการรับอาหารท้องถิ่นการวิจัยนี้ใช้แบบจําลองเชิงโครงสร้างประกอบด้วยการวิเคราะห์ปัจจัยเชิงยืนยันและการวิเคราะห์เส้นผ่าศูนย์กลางผลการศึกษาพบว่าต้นทุนธุรกรรมที่มีอิทธิพลอย่างมากต่อพฤติกรรมการยอมรับอาหารท้องถิ่นและความตั้งใจในการปฏิบัติตามทัศนคติและการควบคุมพฤติกรรมการรับรู้ ประการที่สองการศึกษานี้ใช้เทคนิคทางเศรษฐมิติเพื่อประเมินพฤติกรรมการยอมรับอาหารท้องถิ่นของมหาวิทยาลัย ผลการศึกษาพบว่าทฤษฎีพฤติกรรมการวางแผนเพียงอย่างเดียวไม่สามารถปรับปรุงการคาดการณ์ของพฤติกรรมการตัดสินใจของวิชาเศรษฐกิจในทางตรงกันข้ามโครงสร้างทางเศรษฐกิจเพิ่มเติมคือต้นทุนธุรกรรมของพฤติกรรมการยอมรับอาหารท้องถิ่นมีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสําคัญกับความตั้งใจที่จะยอมรับอาหารท้องถิ่นของนักศึกษาระดับปริญญาตรีวิทยาลัยและมหาวิทยาลัยดังนั้นผู้มีส่วนได้เสียหรือผู้กําหนดนโยบายควรส่งเสริมให้มีช่องทางข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับอาหารท้องถิ่นเพื่อลดต้นทุนในการค้นหาข้อมูลen_US
Appears in Collections:ECON: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611635833-LINGLING WEI.pdf21.84 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.