Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77773
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDanaitun Pongpatcharatorntep-
dc.contributor.authorLiyun Zhangen_US
dc.date.accessioned2022-11-02T10:05:40Z-
dc.date.available2022-11-02T10:05:40Z-
dc.date.issued2022-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77773-
dc.description.abstractIn recent decade, with the development of globalization, almost every country has been actively seeking cooperation with others in strategic areas such as economy, culture and politics. International education, as a traditional field but with rapid development, has been getting more and more attention. China, as one of the countries which develop fastest, has the largest number of students studying abroad. However, when choosing study destination, Chinese parents and students prefer universities in western countries. Because these countries are more developed and have stronger comprehensive strength and better environment, which is one of the biggest advantages to attract Chinese students. On the contrary, universities of South-East Asian countries don’t possess such an advantage. Although the student’s number has increased in past years, it is necessary and urgent for ASEAN countries, especially Thailand, which is an emerging study destination for Chinese students, to attract more students and improve services according to Chinese students’ expectations. Traditionally, AHP is used in the way of using preference pair-comparison questionnaire to collect data and then calculating the priority of each criterion. But now, instead of questionnaires, researchers combine AHP with other tools, among which content analysis is quite popular. Therefore, this research will be conducted in two methods to collect and analyze the data. One is combination of AHP with content analysis and the other is traditional method. Five dimensions of SERVQUAL model will be adopted in this research as the criteria for AHP hierarchy. The results indicates that there are differences in two methods, and the one that combing AHP with content analysis is better in this research. And in Chinese students’ opinions, Empathy is the most important aspect of Thailand’s public universities’ services. Opposite to the increase of Chinese students studying in Thailand, researches about their ideas and behaviors are relatively lacking. Thus, the objective of this research is not only understanding students’ opinions through data and modeling, but also making targeted marketing strategies for Thailand top five universities according to the results of data collection and calculation, so that the present situation of Chinese students studying abroad can be significantly refined. Meanwhile, by comparing two methods, the writer also wants to provide references for future researchers who want to adopt AHP.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleApply an AHP technique for content analysis of chinese student’s satisfaction for studying in Thailanden_US
dc.title.alternativeการประยุกต์ใช้เทคนิคเอเอชพีแบบสำหรับการวิเคราะห์ข้อความเพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาจีนในการศึกษาต่อในประเทศไทยen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashKnowledge management-
thailis.controlvocab.thashContent analysis (Communication)-
thailis.controlvocab.thashChinese students-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractในทศวรรษที่ผ่านมา การพัฒนาของโลกาภิวัตน์ทำให้เกือบทุกประเทศพยายามค้นหาความร่วมมือกับประเทศอื่นในทางด้านยุทศาสตร์ อาทิ เศรษฐกิจ วัฒนธรรมและการเมือง การเรียนการสอนระหว่างประเทศในฐานะที่เป็นสาขาที่มีมาตั้งนาน แต่ยังพัฒนาอย่างรวดเร็ว จนได้รับความสนใจมากขึ้นอย่างต่อเนื่อง ประเทศจีนเป็นประเทศที่ได้พัฒนามากที่สุด ดังนั้นจึงมีจำนวนนักศึกษาที่มากที่ได้เรียนต่างประเทศ อย่างไรก็ตาม เวลาคักเลือกมหาวิทยลัย ผู้ปกครองและนักเรียนชาวจีนมักจะเลือกมหาวิทยาลัยในประเทศตะวันตก เนื่องจากประเทศเหล่านี้มีการพัฒนามากกว่าและมีจุดแข็งที่ครอบคลุมและสภาพแวดล้อมที่ดีด้วย ซึ่งเป็นหนึ่งในข้อได้เปรียบที่ใหญ่ที่สุดในการดึงดูดนักศึกษาชาวจีน ส่วนมหาวิทยาลัยของประเทศในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้จะไม่มีข้อได้เปรียบดังกล่าว แม้ว่าจำนวนนักศึกษามีการเพิ่มขึ้นในปีที่ผ่านมา แต่ยังมีความจำเป็นและเร่งรีบที่ส่งเสริมบริการตามความคาดหวังของนักศึกษาชาวจีนเพื่อดึงดูดนักศึกษาชาวจีนมา สำหรับประเทศอาเซีน โดยเฉพาะประเทศไทย ซึ่งเป็นสถานที่การเรียนที่เกิดขึ้นใหม่สำหรับนักศึกษาชาวจีน ตามเนื้อผ้า AHP จะใช้ในลักษณะของการใช้แบบสอบถามเปรียบเทียบคู่ความพึงพอใจในการรวบรวมข้อมูลแล้วคำนวณลำดับความสำคัญของแต่ละเกณฑ์ แต่ตอนนี้ แทนที่จะใช้แบบสอบถาม นักวิจัยได้รวม AHP เข้ากับเครื่องมืออื่นๆ ซึ่งการวิเคราะห์เนื้อหาค่อนข้างเป็นที่นิยม ดังนั้น การวิจัยนี้จะดำเนินการในสองวิธีในการรวบรวมและวิเคราะห์ข้อมูล หนึ่งคือการรวมกันของ AHP กับการวิเคราะห์เนื้อหา และอีกวิธีหนึ่งคือวิธีการดั้งเดิม ห้ามิติของแบบจำลอง SERVQUAL จะถูกนำมาใช้ในการวิจัยนี้เป็นเกณฑ์สำหรับลำดับชั้นของ AHP ผลการวิจัยพบว่ามีความแตกต่างในสองวิธี และวิธีที่รวม AHP กับการวิเคราะห์เนื้อหาจะดีกว่าในงานวิจัยนี้ และในความคิดเห็นของนักศึกษาชาวจีน Empathy ถือเป็นส่วนสำคัญที่สุดในการให้บริการของมหาวิทยาลัยของรัฐของประเทศไทย ตรงกันข้ามกับการเพิ่มขึ้นของนักเรียนจีนที่เรียนในประเทศไทย งานวิจัยเกี่ยวกับแนวคิดและพฤติกรรมของพวกเขาค่อนข้างจะขาดหายไป ดังนั้น งานวิจัยนี้จึงไม่เพียงแต่ทำความเข้าใจความคิดเห็นของนักศึกษาผ่านข้อมูลและแบบจำลองเท่านั้น แต่ยังจัดทำกลยุทธ์การตลาดแบบเจาะกลุ่มเป้าหมายสำหรับมหาวิทยาลัย 5 อันดับแรกของประเทศไทยตามผลการเก็บรวบรวมและคำนวณข้อมูล เพื่อให้สถานการณ์ปัจจุบันของนักศึกษาชาวจีนที่กำลังศึกษาในต่างประเทศ สามารถกลั่นได้อย่างมาก ผู้เขียนยังต้องการให้ข้อมูลอ้างอิงสำหรับนักวิจัยในอนาคตที่ต้องการนำ AHP มาใช้โดยการเปรียบเทียบสองวิธีen_US
Appears in Collections:CAMT: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
622131002-Liyun-Zhang.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.