Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74247
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAtichart Harncharnchai-
dc.contributor.authorWang, Luen_US
dc.date.accessioned2022-10-15T09:32:37Z-
dc.date.available2022-10-15T09:32:37Z-
dc.date.issued2021-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74247-
dc.description.abstractSmall and medium-sized enterprises (SMEs) in Thailand face the problem of attracting new customers to purchase their products online. Due to a lack of knowledge in digital marketing, this study aims to develop social media marketing strategy to improve customer engagement, specially focusing on Chinese customers. Somboon batik company is a case study to promote sales in batik training course to Chinese customers using social media. Customer knowledge management (CKM) is used as a framework in the research design. Text mining (TM) and root cause analysis were used during the first stage of knowledge audit to find out the critical problem. The following stage is knowledge capture and analysis to identify the critical knowledge used to solve the problem using gap analysis, SWOT and TOWS strategy, and Kano model. The result of critical knowledge will represent 'knowledge from customer and knowledge about customer'. Later stage is knowledge sharing which attempts to develop social media marketing strategy based on social media marketing concept and 'RACE' model. In knowledge applying stage, the implementation and evaluation of the proposed strategy has been conducted using Weibo and Wechat applications so that the prototype can be developed and tested. The result shows that Somboon batik has poor marketing strategy that causes the few customers purchasing and registering the batik training course. In knowledge capture and analysis, the result showed that critical knowledge includes: 1) to support Chinese booking channel and 2) to provide batik knowledge that the company must concern in the development of the social media marketing strategy and Weibo and Wechat are the adopted social media marketing tools and develops the prototype. In the evaluation stage, the result also showed that the proposed strategy helps the company gain more exposure and engagement to Chinese customers described by a number of fans, and the evidences of the contents read, post, share, and give feedback from the customers. Moreover, the manager's satisfaction level on the strategy also shows a high value with an average of 3.7 and insisted that social media marketing strategy is important and useful for the company.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleSocial media marketing strategy for Batik SMEs using customer knowledge managementen_US
dc.title.alternativeกลยุทธ์การตลาดโซเชียลมีเดียสำหรับวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมผ้าบาติกโดยใช้การจัดการความรู้ลูกค้าen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshBatik -- Purchasing-
thailis.controlvocab.lcshSocial media -- Marketing-
thailis.controlvocab.lcshSales promotion-
thailis.controlvocab.lcshMarketing -- Management-
thailis.controlvocab.lcshKnowledge management-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในประเทศไทยประสบปัญหาการดึงดูดลูกค้าใหม่ ๆ ในการสั่งซื้อสินค้าออนไลน์ โดยมาจากการขาดความรู้ในการทำตลาดดิจิทัล การศึกษานี้มุ่งพัฒนา กลยุทธ์การตลาดสำหรับสังคมเพื่อสร้างความผูกพันลูกค้าโดยมุ่งเน้นที่ลูกค้าจีน โดยมีบริษัทสมบูรณ์ สิ่งทอเป็นกรณีศึกษาในการส่งเสริมการขายหลักสูตรฝึกอบรมการทำผ้าบาติกให้กับลูกค้าจีนผ่าน สื่อโซเชียลมีเดีย การจัดการความรู้ลูกค้าใช้เป็นแนวทางในการออกแบบงานวิจัย โดยใช้เหมืองข้อมูลและ การวิเคราะห์สาเหตุของปัญหาในขั้นตอนของการตรวจสอบความรู้เพื่อวิเคราะห์ปัญหาหลัก ขั้นตอน การจับและการวิเคราะห์ความรู้เพื่อหาความรู้สำคัญที่ต้องใช้ในการจัดการกับปัญหา โดยใช้เครื่องมือ การวิเคราะห์ช่องว่าง กลยุทธ์ SWOT และ TOWS และโมเดลคาโน ผลลัพธ์ที่ได้จากความรู้สำคัญ คือ ความรู้จากลูกค้าและความรู้เกี่ยวกับลูกค้า ขั้นตอนต่อมาคือ การแลกเปลี่ยนความรู้เพื่อพัฒนากลยุทธ์ การตลาดโซเชียลมีเดียโดยใช้แนวคิดการตลาด โซเชียลมีเดียและ โมเดล "RACE" ขั้นตอนการ ประยุกต์ใช้ความรู้ เป็นการใช้และประเมินกลยุทธ์ที่พัฒนาขึ้นโดยใช้โปรแกรมประยุกต์ Weibo และ Wechat ในการสร้างต้นแบบเพื่อทำการทดสอบ ผลการศึกษาพบว่า บริษัทสมบูรณ์สิ่งทอพบปัญหาจากกลยุทธ์การตลาดที่ขาดประสิทธิภาพ ส่งผลให้จำนวนลูกค้าที่ซื้อและลงทะเบียนหลักสูตรอบรมการทำผ้าบาดิกมีจำนวนน้อย ผลที่ได้จาก การจับและวิเคราะห์ความรู้ พบว่า องค์ความรู้สำคัญประกอบด้วย 1) ช่องทางที่จะช่วยสนับสนุน การจองของลูกค้าจีน และ 2) การนำเสนอความรู้ด้านผ้าบาติกที่บริษัทต้องให้ความสำคัญในการ พัฒนากลยุทธ์การตลาดโซเชียลมีเดีย โดยการใช้ Weibo และ Wechat เป็นเครื่องมือ ในการทำการตลาดโซเชียลมีเดียและการพัฒนาต้นแบบ ในขั้นตอนการประเมินผล ผลการศึกษาพบว่า กลยุทธ์ที่นำเสนอนั้น ช่วยให้บริษัทเปิดรับและสร้างความผูกพันให้กับลูกค้าจีน โดยพิจารณาจาก จำนวนผู้ติดตาม รวมถึงหลักฐานของเนื้อหาที่ลูกค้า อ่าน โพสต์ แชร์ และข้อเสนอแนะ นอกจากนั้น ระดับความพึงพอใจของผู้จัดการบริษัทต่อกลยุทธ์ที่นำเสนออยู่ในระดับสูงด้วยค่าเฉลี่ย 3.7 อีกทั้งยังได้รับการยืนขันว่า กลยุทธ์การตลาดโซเชียลมีเดียมความสำกัญและเป็นประโยชน์ต่อบริษัทen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
622132014 LU WANG.pdf5.17 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.