Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74083
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอุไรวรรณ หาญวงค์-
dc.contributor.authorวชิราภรณ์ ขาวลอยฟ้าen_US
dc.date.accessioned2022-09-10T03:00:58Z-
dc.date.available2022-09-10T03:00:58Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74083-
dc.description.abstractThe objectives of this research were to develop activities based on 10 National health recommendations which promote health literacy among primary school students and to study the result of health literacy among primary school students after using the activities based on 10 National health recommendations. A sample of the study selected by cluster sampling method was 368 students studying in grades 1-3 in the second semester of the academic year 2021 at Ban Wang Deang School, Amphur Po Thale, Pichit province. The data were collected by the 10 activities based on 10 national health recommendations that promote health literacy of primary school students, health literacy test and assessment form of self-management skills. The data were analyzed by mean, standard deviation, and the T-test posttest the posttest results compared with defined criteria. The results of the research showed that:1. The 10 national health recommendations activities for primary school students developed by the researchers consisted of 10 activities, 2 hours each, totaling 20 hours which are 1) Knowing clean, disease-free 2) Beautiful smile, bright smile, keep taking care 3) Washing hands correctly can prevent viruses 4) Eating usefully cannot be harmful to health 5) Refrain from additions, life is safe 6) My family loves each other sweetly 7) Don’t be reckless, far from accidents 8) Exercise a day, bright mind 9) Good mood because I'm happy and 10) A livable society, Everyone knows their job. All activities focus on 4 stages which are: 1) Preparation, 2) teamwork 3) Application 4) Follow-up. The overview assessment results of the appropriateness of activities was at the high level. 2. Grades 1-3 students who study using ten national health recommendations activities that promote health literacy have a health literacy skill score after class higher than the criteria of 70 percent with statistical significance at the level of .01 and the average of self-management skills was at the high level.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนากิจกรรมสุขบัญญัติแห่งชาติ 10 ประการ เพื่อส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาen_US
dc.title.alternativeActivities development of 10 national health recommendations to promote health literacy of primary school studentsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashสุขศึกษา-
thailis.controlvocab.thashนักเรียน -- สุขภาพและอนามัย-
thailis.controlvocab.thashการเรียนแบบมีส่วนร่วม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากิจกรรมสุขบัญญัติแห่งชาติ 10 ประการ ที่ส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา และเพื่อศึกษาผลความรอบรู้ด้านสุขภาพของนักเรียนชั้นประถมศึกษา หลังการใช้กิจกรรมสุขบัญญัติแห่งชาติ 10 ประการ ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1-3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนบ้านวังแดง อำเภอโพทะเล จังหวัดพิจิตร จำนวนนักเรียน 34 คน ได้จากการเลือกตัวอย่างแบบกลุ่ม (Cluster Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาประกอบด้วย กิจกรรมสุขบัญญัติแห่งชาติ 10 ประการ ที่ส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพ สำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษา จำนวน 10 กิจกรรม แบบทดสอบความรอบรู้ด้านสุขภาพ และแบบประเมินทักษะการจัดการตนเอง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและทดสอบคะแนนเฉลี่ย t-test หลังเรียนโดยเทียบกับเกณฑ์ ผลการวิจัยพบว่า 1.) จัดกิจกรรมสุขบัญญัติแห่งชาติ 10 ประการ เพื่อส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นประกอบด้วยกิจกรรม 10 กิจกรรม กิจกรรมละ 2 ชั่วโมง รวม 20 ชั่วโมง คือ กิจกรรมที่ 1) รู้รักสะอาด ปราศจากโรค กิจกรรมที่ 2) ยิ้มสวย ฟันใส ใส่ใจดูแล กิจกรรมที่ 3) ล้างมือถูกต้อง ป้องกันไวรัส กิจกรรมที่ 4) กินอย่างมีประโยชน์ ไม่เป็นโทษต่อร่างกาย กิจกรรมที่ 5) งดสิ่งเสพติด ชีวิตปลอดภัย กิจกรรมที่ 6) ครอบครัวของฉัน รักกันหวานชื่น กิจกรรมที่ 7) ไม่ประมาท แคล้วคลาดอุบัติภัย กิจกรรมที่ 8) ออกกำลังกายวันละนิด จิตแจ่มใส กิจกรรมที่ 9) อารมณ์ดีเพราะมีความสุข กิจกรรมที่ 10) สังคมน่าอยู่ ทุกคนรู้หน้าที่ ทุกกิจกรรมเน้นการปฏิบัติ 4 ขั้นตอน คือ 1) ขั้นเตรียมพร้อม 2) ขั้นปฏิบัติงานกลุ่ม 3) ขั้นประยุกต์ 4) ขั้นติดตามผล มีค่าความเหมาะสมของกิจกรรมทั้ง 10 กิจกรรม อยู่ในระดับมาก 2.) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1-3 ที่ได้รับการจัดกิจกรรมสุขบัญญัติแห่งชาติ 10 ประการ หลังการจัดกิจกรรมได้คะแนนเฉลี่ยสูงกว่าร้อยละ 60 ของคะแนนเต็ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และมีค่าเฉลี่ยทักษะการจัดการตนเองในระดับดีen_US
Appears in Collections:EDU: Theses



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.