Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74061
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNapat Hanpornchai-
dc.contributor.advisorParavee Maneejuk-
dc.contributor.authorChen, Yueyien_US
dc.date.accessioned2022-09-01T17:07:26Z-
dc.date.available2022-09-01T17:07:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74061-
dc.description.abstractThe number of inbound visitors received by China is among the top in the world, which makes China's inbound visitor market very huge. Obtaining sub- visitor markets by segmenting the visitor market is beneficial to better meet the needs of visitors, helps travel agencies make market decisions and develop markets. This paper classifies inbound visitor of China and get the sub-visitor markets by K-means clustering method. Using K-means clustering method to classify visitor samples requires collecting data on different attributes of the sample. This paper divided total visitor attributes into information attribute and behavior attributes. Based on those two types of attributes this paper use K-means clustering to cluster three inbound visitor sample sets, which are total sample set (contain all the information attributes and all the behavior attributes), information sample set (contain each one of the information attributes and all the behavior attributes), behavior sample set (contain all the information attributes and each one of behavior attributes) to get clustering result. The clustering results are sub-visitor markets and provide appropriate policy suggestions to the tourism agencies basis the characteristics of each sub-visitor market. After clustering analysis, it is found that China's inbound visitors can be divided into 5 types, each of which has distinct characteristics. For example, the international student cluster is composed of a group of low-income young people whose average daily consumption is very low and mainly used for purchasing essential daily necessities. One of their most important characteristics is that the number of entries is relatively frequent and the stay time for each entry is very long.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleApplication of K-means clustering of inbound visitors to Chinaen_US
dc.title.alternativeการประยุกต์การจัดกลุ่มกับอาคันตุกะขาเข้าสู่ประเทศจีนด้วยวิธีเคค่ากลางen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshTourists -- China-
thailis.controlvocab.lcshTourism -- China-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractนักท่องเที่ยวขาเข้าประเทศจีนในแต่ละปีมีจำนวนเป็นชั้นนำของโลกซึ่งทำให้ตลาด นักท่องเที่ยวขาเข้าของจีนมีขนาดใหญ่มากและได้ข้อมูลตลาดนักท่องเที่ยวรองจากการแบ่งย่อยตลาด นักท่องเที่ยวขาเข้าซึ่งเอื้อต่อการตอบสนองความต้องการของนักท่องเที่ยวได้ดียิ่งขึ้นช่วยบริษัทนำ เที่ยวในการตัดสินใจทางการตลาดและพัฒนาตลาดการท่องเที่ยววิทยานิพนธ์นี้ได้ข้อมูลตลาด นักท่องเที่ยวรองโดยใช้ K-means Clustering จำแนกนักท่องเที่ยวขาเข้าของจีน การใช้ K-means Clustering เพื่อจำแนกกลุ่มตัวอย่างนักท่องเที่ยวจำเป็นต้องมีการรวบรวมข้อมูลเกี่ยวกับคุณลักษณะที่ แตกต่างกันในวิทยานิพนธ์นี้แบ่งคุณลักษณะทั้งหมดของนักท่องเที่ยวออกเป็นลักษณะข้อมูลและ ลักษณะพฤติกรรม จากคุณลักษณะทั้งสองวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ใช้ K-means Clustering เพื่อจัดกลุ่มชุด ตัวอย่างนักท่องเที่ยวขาเข้าทั้งสามชุด ตัวอย่างทั้งสามชุดนี้เป็นชุดตัวอย่าง (รวมถึงคุณลักษณะข้อมูล ทั้งหมดและคุณลักษณะพฤติกรรมทั้งหมด) ชุดตัวอย่างข้อมูลส่วนบุคคล (รวมถึงคุณลักษณะข้อมูล หนึ่งรายการและคุณลักษณะพฤติกรรมทั้งหมด) ชุดตัวอย่างพฤติกรรม..(รวมถึงคุณลักษณะข้อมูล ทั้งหมดและคุณลักษณะพฤติกรรมหนึ่งรายการ เพื่อให้ได้ผลลัพธ์การจำแนกผลการจัดกลุ่มที่ได้คือ ตลาดนักท่องเที่ยวรองและมีการให้ข้อเสนอแนะเชิงนโยบายที่เหมาะสมแก่หน่วยงานการท่องเที่ยว ตามลักษณะของตลาดนักท่องเที่ยวรอง หลังจากการ วิเคราะห์แบบจำแนก พบว่านักท่องเที่ยวขาเข้าของจีนสามารถแบ่งออกเป็น 5 ประเภทซึ่งแต่ละประเภทมีลักษณะเฉพาะของตนเองตัวอย่างเช่นกลุ่มนักเรียนต่างชาติประกอบด้วย กลุ่มวัยรุ่นที่มีรายได้น้อยซึ่งมีการบริโภคโดยเฉลี่ยต่อวันอยู่ในระดับต่ำมากโดยส่วนใหญ่เป็นการซื้อ ของใช้ที่จำเป็นในชีวิตประจำวันลักษณะที่สำคัญที่สุดประการหนึ่งคือความถี่ในการเดินทางเข้าสูง และระยะเวลาการพำนักสำหรับแต่ละรายการนั้นยาวนานมากen_US
Appears in Collections:ECON: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611635803 YUEYI CHEN.pdf3.35 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.