Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73944
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพรสิริ สืบพงษ์สังข์-
dc.contributor.authorกานต์สินี อัครศรีประไพen_US
dc.date.accessioned2022-08-20T03:18:22Z-
dc.date.available2022-08-20T03:18:22Z-
dc.date.issued2022-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73944-
dc.description.abstractThis research aimed to study behaviour of vegetables and fruits purchased and attitudes of restaurant owners at Rom Sak market, Chiang mai University toward using safe vegetables and fruits to use this study as guidelines to change using safe vegetables and fruits. The questionnaire was used as tool for collecting data from 21 samples who only used fresh vegetables and fruits in their menu. The result was analyzed with descriptive statistics: frequency and percentage. The result show that the majority of respondents was female, age between 51 – 60 years old and open restaurant at Rom Sak market more than 10 years. The restaurant owners purchase the most fruiting vegetables group and assorted tropical and sub tropical fruits: indedible peel group. And most purchased from Mueang Mai market. The restaurant owners most known GAP and Organic and used both as ingredients in their menu before. The study of marketing mix factors of the restaurant owners revealed that the restaurant owners had opinions in place factor and product factor at high level and had opinions in price factor and promotion factor at normal level. Attitudes of restaurant owners toward using safe vegetables and fruits in health benefits revealed that most of restaurant owners that known GAP and Organic thought that safe vegetables and fruits was different from normal vegetables and fruits and effect on health. Crops that grow without controling on using chemical residues was highly can cause seriously ill and effect on health. Whereas the restaurant owners that disagree were untrustworthy on safe vegetables and fruits. And the study on attitudes in price revealed that most of restaurant owners thought that the price of safe vegetables and fruits is high based on complicated of crop production. If chang all of ingredients to use safe vegetables and fruits for their menu, the cost would be high. From opinions of restaurant owners show that 52.38 percentage is acceptable of changing to use safe vegetables and fruits as ingredients if they can increase the price and division that look after Rom Sak Market should prepare farmer that produce safe vegetables and fruits for restaurants. Whereas 28.57 percentage of restaurant owners acceptable of changing to use safe vegetables and fruits as ingredients without conditions because they only use a few of vegetables and fruits as ingredients. And 19.05 percentage of restaurant owners were unacceptable of changing to use safe vegetables and fruits as ingredients because it rarely to find ingerdients that their use in safe vegetables and fruits standard.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleทัศนคติของเจ้าของร้านอาหารในตลาดร่มสัก มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ต่อการเลือกใช้ผักและผลไม้ปลอดภัยen_US
dc.title.alternativeAttitudes of restaurant owners at Rom Sak market, Chiang Mai university toward using safe vegetables and fruitsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.thashร้านอาหาร-
thailis.controlvocab.thashเจ้าของร้านอาหาร-
thailis.controlvocab.thashการจัดการร้านอาหาร-
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาทัศนคติของเจ้าของร้านอาหารในตลาดร่มสัก มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ต่อการเลือกใช้ผักและผลไม้ปลอดภัย มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเลือกซื้อผักและผลไม้ และทัศนคติของเจ้าของร้านอาหารในตลาดร่มสัก มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ต่อการเลือกใช้ผักและผลไม้ปลอดภัย เพื่อใช้เป็นแนวทางในการเปลี่ยนไปใช้ผักและผลไม้ปลอดภัยของร้านอาหาร ทำการเก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามในการรวบรวมข้อมูลจากเจ้าของร้านอาหารที่มีการใช้ผักและผลไม้สดในการประกอบอาหารเพื่อจำหน่าย ในตลาดร่มสัก มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ จำนวน 21 คน และวิเคราะห์ข้อมูลโดยสถิติเชิงพรรณนา ค่าความถี่ และค่าร้อยละ จากผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีช่วงอายุระหว่าง 51 – 60 ปี และเปิดร้านอาหารมามากกว่า 10 ปี โดยร้านอาหารมีการเลือกซื้อผักในกลุ่มผักประเภทบริโภคผล และผลไม้ในกลุ่มผลไม้เขตร้อนและกึ่งเขตร้อนที่เปลือกบริโภคไม่ได้มากที่สุด โดยซื้อจากตลาดเมืองใหม่ ส่วนใหญ่รู้จักและเคยใช้ผักและผลไม้ GAP และผักและผลไม้อินทรีย์/ออร์แกนิค การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อผักและผลไม้ของร้านอาหารในตลาดร่มสัก พบว่า เจ้าของร้านอาหารให้ความสำคัญระดับมากกับปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ตามลำดับ โดยปัจจัยด้านราคาและปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาดมีความสำคัญอยู่ในระดับปานกลาง ในการศึกษาทัศนคติเจ้าของร้านอาหารในด้านคุณประโยชน์ พบว่า เจ้าของร้านอาหารส่วนใหญ่ที่มีการรับรู้ในมาตรฐาน มีความเห็นว่าผักและผลไม้ทั่วไปมีความแตกต่างจากผักและผลไม้ปลอดภัย และมีผลกระทบต่อสุขภาพ เนื่องจากการปลูกที่ไม่ได้ควบคุมการใช้สารเคมีและยาฆ่าแมลง เมื่อรับประทานอาจก่อให้เกิดโรคร้ายแรงและส่งผลกระทบต่อสุขภาพ โดยมีเจ้าของร้านอาหารที่เห็นต่าง เนื่องจากไม่มีความเชื่อมั่นในผักและผลไม้ปลอดภัย ในการศึกษาทัศนคติด้านราคา พบว่า เจ้าของร้านอาหารส่วนใหญ่เห็นว่าราคาผักและผลไม้ปลอดภัยมีราคาสูง ตามการปลูกและการดูแลที่ซับซ้อนกว่า ซึ่งการเปลี่ยนไปใช้ผักและผลไม้ปลอดภัยเป็นวัตถุดิบจะทำให้ต้นทุนสูงขึ้น จากการศึกษาทั้งหมดนำไปสู่แนวทางการปรับเปลี่ยนไปใช้ผักและผลไม้ปลอดภัยของร้านอาหารในตลาดร่มสัก มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ พบว่า เจ้าของร้านอาหารร้อยละ 52.38 สามารถยอมรับการปรับเปลี่ยน หากมีการปรับราคาอาหาร และหน่วยงานที่ควบคุมดูแลควรจัดหาผู้ผลิตผักและผลไม้ปลอดภัยให้กับตลาด โดยเจ้าของร้านอาหารร้อยละ 28.57 สามารถยอมรับการปรับเปลี่ยน แม้ไม่มีการปรับราคา เนื่องจากมีการใช้ผักและผลไม้เป็นวัตถุดิบจำนวนน้อย และเจ้าของร้านอาหารร้อยละ 19.05 ไม่สามารถปรับเปลี่ยนได้เลย เนื่องจากไม่สามารถหาแหล่งจำหน่ายได้en_US
Appears in Collections:AGRI: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
กานต์สินี full IS 210765-Final-watermark.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.