Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73924
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSuthida Chamrat-
dc.contributor.advisorKreetha Kaewkhong-
dc.contributor.advisorDecha Suppapittayapor-
dc.contributor.authorJiratchaya Phalaen_US
dc.date.accessioned2022-08-19T00:49:24Z-
dc.date.available2022-08-19T00:49:24Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73924-
dc.description.abstractThe Thesis representative Development of 3Dimensions of Active Learning Strategies to Enhance Critical and Creative Thinking Skills of Lower Secondary School Students Using the Pu Mae Fah Luang Science Learning Resource. The research objectives are as follows: (1) To study the components of an active learning strategies in intellectually, physically and socially to enhance critical and creative thinking skills. (2) To design and develop learning management with 3 dimensions of active learning strategies using the Pu Mae Fah Luang Science Learning Resource to enhance critical and creative thinking skills of lower secondary school students. (3) To study the effect of learning management with 3 dimensions of active learning strategies using the Pu Mae Fah Luang Science Learning Resource to enhance critical thinking and creative thinking skills of lower secondary school students. (4) To synthesize and create a model of 3 dimensions active learning to enhance critical and creative thinking skills of lower secondary school students using the Pu Mae Fah Luang Science Learning Resource. The research is a qualitative research with an Interpretivism Paradigm. The development tool was a learning management plan with 3 Dimensions of Active Learning Strategies using The Pu Mae Fah Luang Science Learning Resource The researcher collected the data by assessment critical and creative thinking skills an overall and assessment of critical and creative thinking skills in the process and product. The statistics used in the data analysis consisted of percentage, mean, standard deviation. There are three components of active learning management: intellectually, physically and socially. There are also various active learning strategies that are relevant to each component but the key findings of this research be able to explain the underlying mechanisms of the effectiveness of Project-Based Learning and Problem-Based Learning as a active learning strategy covering 3 dimensions of Intellectually, physically and socially. Its not only confirmed the effectiveness of Project - Based Learning and Problem - Based Learning, but also demonstrated that Project - Based Learning and Problem - Based Learning are advanced learning strategies. The basic strategy must be planned beforehand. Students will gradually develop critical thinking and creative thinking skills. This will show explicit development at the end of the unit.en_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectStrategiesen_US
dc.subjectActive Learningen_US
dc.subject3 Dimensionsen_US
dc.titleDevelopment of 3 dimensions of active learning strategies to enhance critical and creative thinking skills of lower secondary school students using the Pu Mae Fah Luang Science Learning Resourceen_US
dc.title.alternativeการพัฒนากลยุทธ์การเรียนรู้เชิงรุก 3 ด้าน เพื่อพัฒนาทักษะการคิดเชิงวิพากษ์และการคิดเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โดยใช้แหล่งเรียนรู้วิทยาศาสตร์ปูแม่ฟ้าหลวงen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshLearning strategies-
thailis.controlvocab.lcshLearning-
thailis.controlvocab.lcshCreative thinking-
thailis.controlvocab.lcshThought and thinking-
thailis.controlvocab.lcshHigh school students -- Chiang Rai-
thesis.degreedoctoralen_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัย เรื่อง การพัฒนากลยุทธ์การเรียนรู้เชิงรุก 3 ด้าน เพื่อพัฒนาทักษะการคิดเชิงวิพากษ์และการคิดเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นโดยใช้แหล่งเรียนรู้วิทยาศาสตร์ปูแม่ฟ้าหลวง มีวัตถุประสงค์การวิจัย ดังนี้ (1) เพื่อศึกษาองค์ประกอบของกลยุทธ์การเรียนรู้เชิงรุกในด้านปัญญา กายภาพ และสังคม (2) เพื่อออกแบบและพัฒนาการจัดการเรียนรู้ด้วยกลยุทธ์การเรียนรู้เชิงรุก 3 ด้าน (3) เพื่อศึกษาผลการจัดการเรียนรู้ด้วยกลยุทธ์การเรียนรู้เชิงรุก 3 ด้านโดยใช้แหล่งเรียนรู้วิทยาศาสตร์ปูแม่ฟ้าหลวงที่มีต่อทักษะการคิดเชิงวิพากษ์และการคิดเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น (4) เพื่อสังเคราะห์และสร้างรูปแบบการเรียนรู้เชิงรุก 3 ด้าน เพื่อพัฒนาทักษะการคิดเชิงวิพากษ์และการคิดเชิงสร้างสรรค์ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพด้วยกระบวนทัศน์เชิงตีความ พลวิจัยเป็นนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 16 คน เครื่องมือในการพัฒนา คือ แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยกลยุทธ์การเรียนรู้เชิงรุก 3 ด้านโดยใช้แหล่งเรียนรู้วิทยาศาสตร์ปูแม่ฟ้าหลวง ผู้วิจัยทำการเก็บข้อมูลด้วยแบบประเมินทักษะการคิดเชิงวิพากษ์และการคิดเชิงสร้างสรรค์ในภาพรวม และแบบประเมินทักษะการคิดเชิงวิพากษ์และการคิดเชิงสร้างสรรค์ด้านกระบวนการ และด้านผลงานหรือชิ้นงาน สถิติที่ใช้ ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบว่า การจัดการเรียนรู้เชิงรุก 3 ด้าน มีองค์ประกอบการเรียนรู้เชิงรุก 3 ด้าน ประกอบด้วย ด้านปัญญา ด้านกายภาพ และด้านสังคม ในแต่ละองค์ประกอบการเรียนรู้เชิงรุกทั้งสามด้านนั้น ยังมีกลยุทธ์การเรียนรู้เชิงรุกที่หลากหลายและสัมพันธ์กับองค์ประกอบแต่ละด้าน แต่ ข้อค้นพบสำคัญของงานวิจัยในครั้งนี้ สามารถอธิบายกลไกสาเหตุที่สำคัญของประสิทธิภาพของ Project – Based Learning และ Problem – Based Learning ที่นำมาเป็นกลยุทธ์การเรียนรู้เชิงรุกที่ครอบคลุม 3 ด้านทั้งด้านปัญญา กายภาพ และสังคม ไม่เพียงแต่ยืนยันประสิทธิภาพของ Project – Based Learning และ Problem – Based Learning แต่ยังแสดงให้เห็นว่า Project – Based Learning และ Problem – Based Learning เป็นกลยุทธ์การเรียนรู้ขั้นสูง ต้องมีการวางแผนการใช้กลยุทธ์พื้นฐานมาก่อน โดยผู้เรียนจะค่อย ๆ พัฒนาทักษะการคิดเชิงวิพากษ์และการคิดเชิงสร้างสรรค์ ซึ่งจะแสดงให้เห็นพัฒนาการที่ชัดเจนในช่วงท้ายของหน่วยการเรียนรู้en_US
Appears in Collections:EDU: Theses



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.