Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73799
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอารยา ราษฎร์จำเริญสุข-
dc.contributor.authorลลิตา สิงห์คำปุกen_US
dc.date.accessioned2022-08-07T06:33:26Z-
dc.date.available2022-08-07T06:33:26Z-
dc.date.issued2021-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73799-
dc.description.abstract“Disappearance that lingers within the State of Returning” is a picture created by imagination that is transformed from the memory of a five-year-old girl to a 24 year old woman. The story begins after returning from a visit to my hometown. I became a child again. I was walking down a small path through the high mountains near the border. I was once delighted in this place. The feeling of being surrounded by a large green field is warm and welcoming. The building is located at the wrong place in the countryside along with the old woman who always took care of me. The smell from my memories grew stronger affecting my realization. I had walked far away from the village for a long time. I usually do not think of past memories as I often return home but these are feelings of the past that have never been revisited. Thinking back and looking at the old days that I haven't dared to open before until now, these feelings are being disturbed for no reason. I am driven back to delve into the past like creating another world, Inorder to release the burden of memories, I am driven back to delve into the past like creating another world. Nostalgia spreads throughout the area. Entering this process is an adventure heading into a familiar place. Then I come back to where I stand in the moment to examine the meaning of overlapping both the state of the era and the transition of time. I began to realize I had slipped into a reverie that was shaping experience and manifesting itself through the creation of art. This gives the opportunity to understand the story of each aspect in my life as well as discovering awareness in other broad ways. It is the reason why objects, stories, places, people, and landscapes are brought back to mind in order to demonstrate and expand upon the fundamentals of bringing past places closer. The farthest place is not as far as before.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการหายไปที่คงอยู่ ในสภาพการณ์ของความหวนคืนen_US
dc.title.alternativeDisappearance that lingers within the state of returningen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashศิลปะ-
thailis.controlvocab.thashภาพถ่าย-
thailis.controlvocab.thashจิตภูมิศาสตร์-
thailis.controlvocab.thashความเป็นอยู่และประเพณี-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstract"การหายไปที่คงอยู่ ในสภาพการณ์ของความหวนคืน" เสมือนเป็นภาพซึ่งสร้างด้วยจินตนาการที่ถูกแปรสภาพจากความทรงจำของเด็กหญิงวัยห้าขวบสู่หญิงสาววัย 24 ปี เรื่องราวเริ่มขึ้นหลังจากที่ได้กลับไปเยี่ยมบ้านเกิด ฉันได้เป็นเด็กอีกครั้ง เด็กคนนี้กำลังออกเดินไปตามทางเล็กๆ ลัดเลาะภูเขาสูงใกล้กับชายแดน ซึ่งครั้งหนึ่งฉันเคยรื่นรมย์ไปกับถิ่นที่แห่งนี้ ความรู้สึกที่ถูกโอบล้อมไปด้วยทุ่งสีเขียวผืนใหญ่ ตัวอาคารที่ตั้งอยู่อย่างผิดที่ในชนบท เคียงพร้อมกับหญิงแก่ที่ดูแลเช้าค่ำ กลิ่นไอจากความทรงจำเข้มขึ้นจนเมื่อฉันรู้ตัวว่าเดินออกมาไกลจากหมู่บ้านอย่างเนิ่นนาน อาจไม่ใช่การกล่าวถึงร่างของฉันเพราะฉันพาตัวเองกลับบ้านอยู่บ่อยครั้ง แต่กำลังกล่าวถึงสำนึกบางอย่างต่ออดีตที่ไม่เคยได้ทบทวน การนึกย้อนและมองวันเก่าที่ยังไม่กล้าเปิดดูอย่างเต็มตามาก่อน จนกระทั่งเกิดความรู้สึกถูกรบกวนขึ้นมาอย่างไม่มีเหตุผล เกิดแรงขับเคลื่อนที่ต้องกลับไปขุดคุ้ยอดีตที่คล้ายกับการสร้างโลกขึ้นมาอีกใบหนึ่งเพื่อปลดปล่อยภาระทางความทรงจำ ความถวิลหาแผ่กระจายไปทั่วอาณาบริเวณ การเข้าสู่กระบวนการนี้นับเป็นการผจญภัยที่มุ่งหน้าสู่ที่ที่คุ้นเคย จากนั้นกลับมายังที่ที่ยืนอยู่ ณ ขณะนี้ เพื่อพิเคราะห์ความหมายของการทับซ้อนกันอยู่ทั้งสภาวะของยุคสมัยเละการเปลี่ยนผ่านของเวลา ฉันเริ่มรู้ตัวว่าหลุดเข้ามาในภวังค์หนึ่งซึ่งกำลังหล่อหลอมประสบการณ์และสำแดงผ่านการสร้างสรรค์ เปิดโอกาสให้ตนเองได้ทำความเข้าใจในเรื่องราวของแต่ละข้อปล้องในชีวิต รวมถึงเปิดสำนึกรู้รอบตัวในแบบอื่นที่กว้างกว่า เป็นเหตุที่เห็นได้ว่าวัตถุ เรื่องราว สถานที่ บุคคล ภูมิทัศน์ของท้องถิ่นถูกนำกลับมารื้อถอนและขยายความต่อสรรพสิ่งที่เป็นมูลฐานของการนำมาสู่ระยะห่างที่ใกล้ขึ้นของอดีต ที่ที่ไกลก็ไม่ไกลอย่างเมื่อก่อนเก่าen_US
Appears in Collections:FINEARTS: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620331017 ลลิตา สิงห์คำปุก.pdf139.59 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.