Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72146
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปรีดา พิชยาพันธ์-
dc.contributor.authorเจตทวี มาร์คen_US
dc.date.accessioned2021-09-10T03:27:30Z-
dc.date.available2021-09-10T03:27:30Z-
dc.date.issued2020-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72146-
dc.description.abstractChiang Mai Old City, as a cultural tourism city, has been promoted to be trailed as a pilot project to facilitate cycle tourism by the government. Although the government has designed and built facilities for cyclists in the Old City, the use of public bicycles still has not been so popular. Therefore, this research aims to identify factors influencing tourists’ attitudes towards public bicycles in Chiang Mai Old City in order to provide alternatives to promote the use of public bicycles in the Chiang Mai Old City. In this case, 410 tourists, who use bicycles in the Old City, were used as a sample group to answer the questionnaire for data collecting. Collected from the questionnaire, Data such as frequency, average, standard deviation, One-way Anova and Exploratory Factor were analyzed. The result shows that Tourists, age between 26 and 36 years, are mostly American and European male tourist. The result showed that the three most significant factors were travel flexibility (mean = 4.29), bicycle lane (mean = 4.24), and bicycle rental shop (mean = 4.23). Meanwhile, the researchers also came up with the least three important factors as well: the duration of the trip compared to other modes of transport (mean = 3.34); physical condition (mean = 3.36); and convenience (mean = 3.57). The Exploratory Factor Analysis (EFA), with the Cronbach's Alpha value of 0.806, consists of 7 elements which are Infrastructure, Flexibility and Mobility, City pattern, Attractions, Physicals and Safety. The results of this study can help identify appropriate guidelines for promoting the use of public bicycles for tourism in Chiang Mai Old City as it is analyzed according to the most to the least important factor scores and factor loading. As a result, the government and private sectors should prioritize and concentrate on developing public bicycle infrastructure, especially bicycle lanes, in order to attract tourist groups and ensure travelers that they will find their experience when using public bicycles not only more convenient, but also safer.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อทัศนคติของนักท่องเที่ยวในการใช้ จักรยานสาธารณะในเขตเมืองเก่าเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeFactors influencing tourists’ attitudes of public bicycle usage in Chiang Mai Old Townen_US
dc.typeThesis
thailis.classification.ddc658.8342-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashจักรยาน -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashความปลอดภัยในท้องถนน-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 658.8342 จ544ป 2563-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractเมืองเก่าเชียงใหม่ในฐานะเมืองท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม ได้รับการส่งเสริมให้เป็นพื้นที่นาร่องเพื่อเอื้อต่อการปั่นจักรยานในการท่องเที่ยวโดยภาครัฐ แม้ว่าภาครัฐได้มีการออกแบบและสร้างสิ่งอานวยความสะดวกต่อผู้ใช้จักรยานท่องเที่ยวในเขตเมืองเก่า อย่างไรก็ตามการใช้รถจักรยานสาธารณะยังไม่เป็นที่นิยม ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงมีจุดประสงค์เพื่อสารวจปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อทัศนคติของการใช้จักรยานสาธารณะของนักท่องเที่ยวในเขตเมืองเก่าเชียงใหม่และนาไปเสนอแนะแนวทางในการส่งเสริมการใช้จักรยานสาธารณะในเขตเมืองเก่าเชียงใหม่ให้เพิ่มมากขึ้น โดยกลุ่มตัวอย่างในครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวที่ใช้จักรยานสาธารณะในเขตเมืองเก่าเชียงใหม่ จานวน 410 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลและนามาวิเคราะห์ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ความแปรปรวนทางเดียวและวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสารวจ สรุปผลการศึกษาได้ดังนี้ ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างนักท่องเที่ยวที่ใช้จักรยานสาธารณะ ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีช่วงอายุอยู่ระหว่าง 26 – 35 ปี โดยส่วนใหญ่กลุ่มตัวอย่างเป็นนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติเดินทางมาจากประเทศสหรัฐอเมริกาและมีภูมิลาเนาอยู่ในทวีปยุโรปมากที่สุด ปัจจัยที่มีอันดับความสาคัญสูงสุด 3 อันดับแรก ได้แก่ ความยืดหยุ่นในการเดินทาง (ค่าเฉลี่ย = 4.29) ทางเฉพาะสาหรับรถจักรยาน (ค่าเฉลี่ย = 4.24) ร้านเช่ารถจักรยาน (ค่าเฉลี่ย = 4.23) ส่วนปัจจัยที่มีความสาคัญน้อย 3 อันดับแรก ได้แก่ ระยะเวลาการเดินทางเมื่อเทียบกับการเดินทางรูปแบบอื่น (ค่าเฉลี่ย = 3.34) สภาพร่างกาย (ค่าเฉลี่ย = 3.36) ความสบาย (ค่าเฉลี่ย = 3.57) ผลการวิเคราะห์ปัจจัยเชิงสารวจ Exploratory factor analysis (EFA) ได้องค์ประกอบทั้งหมด 7 องค์ประกอบ มีค่า Cronbach’s Alpha เท่ากับ 0.806 ได้แก่ องค์ประกอบด้านโครงสร้างพื้นฐานสาหรับรถจักรยาน, ความยืดหยุ่นและคล่องตัวในการเดินทาง, ความสะดวกสบาย, รูปแบบเมืองท่องเที่ยว, แหล่งดึงดูดการท่องเที่ยว, ความปลอดภัยและกายภาพ ผลการศึกษานี้สามารถนาไปใช้ในการเสนอแนะแนวทางที่เหมาะสมในการส่งเสริมการใช้จักรยานสาธารณะเพื่อการท่องเที่ยวในเขตเมืองเก่าเชียงใหม่โดยพิจารณาตามระดับความสาคัญตามคะแนนปัจจัยและค่าน้าหนักของในแต่ละองค์ประกอบที่มีความสัมพันธ์กันมาก ซึ่งหน่วยงานภาครัฐและเอกชนที่เกี่ยวข้องควรมุ่งพัฒนาด้านโครงสร้างพื้นฐานสาหรับจักรยานสาธารณะเป็นอันดับแรก โดยเฉพาะทางสาหรับรถจักรยาน เพื่อดึงดูดความต้องการในการเดินทางของกลุ่มนักท่องเที่ยว ทาให้ผู้เดินทางรู้สึกมีความสะดวกและปลอดภัยมากยิ่งขึ้นen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
600631036 เจตทวี มาร์ค.pdf3.48 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.