Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร.โกสุมภ์ สายจันทร์-
dc.contributor.authorทัศพร ศิริวงศ์ทองen_US
dc.date.accessioned2020-07-10T04:34:15Z-
dc.date.available2020-07-10T04:34:15Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68841-
dc.description.abstractThe objective of the study of “Roles of Chiang Rai Chamber of Commerce in Trans-border Fruit Trade Between Thailand and People’s Republic of China” From the interviews of many fruit trading participants and the survey from group sample in 3 important districts, main district, Muang Chiang Rai district Chiang Khong and Chiang Saen found that (1) status of Ching Rai commerce chamber is a benefit group which founded by various kind of businessman in Chiang Rai. (2) Chiang Rai Chamber of Commerce is administrated by a committee and has a clear organization structure. (3) Role of Chiang Rai Chamber of Commerce in trans-border fruit Trade between Thailand and People’s Republic of China are increasing the trading relationship between Chiang Rai and china so they always have a firm relationship, approaching to politician and other government sector in various level to advance the law or other requirement that benefit border trading between Chiang Rai and china and providing the information about border trading between Thailand and People’s Republic of China via various media and activities. The main problem in fruit border trade between Thailand and People’s Republic of China via Chiang Rai province is diversity and difference in trading-related measure and regulation such as non-tariff trade regulation, VAT difference rate in china or quality of Thailand fruit is not meet the importing standard. Problem is including the language barrier. In order to support the fruit border trade between Thailand and People’s Republic of China via Chiang Rai province to be more effective and efficiency, these suggestions must be applied. Product quality should be always at least as standard. Regulations and barriers should be lessen. Chiang Rai Chamber of Commerce should be more aggressive on marketing such as find more selling channel, Thailand brand building, Exhibition or more advertising. Chiang Rai Chamber of Commerce should have Chinese language and business culture training session. Chiang Rai Chamber of Commerce committee should be more effective, quick to adapt to changing, have more plan and tools to increase relationship and cooperation between private sector and government service and also increase their employers, human resources, potential to handle problem efficiency.en_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectหอการค้าจังหวัดเชียงรายen_US
dc.subjectการค้าผลไม้ผ่านแดนen_US
dc.subjectการค้าผลไม้en_US
dc.titleบทบาทของหอการค้าจังหวัดเชียงรายในการค้าผลไม้ผ่านแดนระหว่างประเทศไทยกับสาธารณรัฐประชาชนจีนen_US
dc.title.alternativeRoles of Chiang Rai chamber of commerce in trans- border fruit trade between Thailand and people’s republic of Chinaen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc382-
thailis.controlvocab.thashหอการค้าจังหวัดเชียงราย-
thailis.controlvocab.thashการค้าระหว่างประเทศ-
thailis.controlvocab.thashผลไม้ -- การขาย-
thailis.controlvocab.thashการค้า-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 382 ท118บ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษา บทบาทของหอการค้าจังหวัดเชียงราย ในการค้าผลไม้ผ่านแดนระหว่างประเทศไทยกับสาธารณรัฐประชาชนจีน ผู้ศึกษาได้สัมภาษณ์ผู้มีส่วนเกี่ยวข้องและสำรวจกลุ่มตัวอย่างในพื้นที่ 3 อำเภอที่สำคัญคือ อำเภอเมืองเชียงราย อำเภอเชียงแสน และอำเภอเชียงของ ซึ่ง ผลการศึกษา พบว่า (1) สถานภาพของหอการค้าจังหวัดเชียงราย เป็นกลุ่มผลประโยชน์ประเภทหนึ่งที่จัดตั้งขึ้นโดยกลุ่มนักธุรกิจหลายสาขาอาชีพในจังหวัดเชียงราย มีข้อบังคับหอการค้าจังหวัดเชียงรายที่กำหนดขึ้นเป็นกรอบในการบริหารงาน (2) มีการดำเนินงานในรูปคณะกรรมการ มีการแบ่งโครงสร้างการบริหารงานที่แน่นอนชัดเจน (3) บทบาทของหอการค้าจังหวัดเชียงรายในการค้าผลไม้ผ่านแดนระหว่างประเทศไทยกับสาธารณรัฐประชาชนจีนคือ ดำเนินงานเพื่อเพิ่มความสัมพันธ์ด้านการค้ากับประเทศจีน การสร้างความสัมพันธ์ และเข้าถึงนักการเมืองและราชการระดับต่างๆ เพื่อให้ช่วยเหลือผลักดันข้อเสนอที่เป็นผลประโยชน์ต่อการค้าผลไม้ผ่านแดนระหว่างประเทศไทยกับสาธารณรัฐประชาชนจีน การส่งเสริมเผยแพร่ข้อมูลข่าวสารที่เกี่ยวข้องกับการค้าผลไม้ผ่านแดนระหว่างประเทศไทยกับสาธารณรัฐประชาชนจีนสู่พี่น้องประชาชนในจังหวัดและผู้ที่สนใจผ่านสื่อและกิจกรรมต่างๆ ของหน่วยงาน ส่วนปัญหาและอุปสรรคของการค้าผลไม้ผ่านแดนระหว่างไทยและจีนที่มีเส้นทางผ่านจังหวัดเชียงรายนั้นพบว่า ประเด็นหลักยังเป็นความหลากหลายในมุมมองด้านมาตรการ และกฎระเบียบที่เกี่ยวข้องในการค้าไทย-จีนอยู่มาก เช่น มาตรการทางด้านการค้าที่ไม่ใช่ภาษี การเก็บภาษีมูลค่าเพิ่มภายในประเทศจีน รวมถึงคุณภาพมาตรฐานผลผลิตของไทย ผลผลิตสินค้าเกษตรของไทยยังไม่ได้มาตรฐานการส่งออก รวมทั้งปัญหาการเจรจาทางการค้าที่ยังใช้ภาษาจีนเป็นหลัก ดังนั้นเพื่อส่งเสริมการค้าผลไม้ระหว่างประเทศที่มีเส้นทางการค้าผ่านจังหวัดเชียงรายให้มีประสิทธิภาพและประสิทธิผลเพิ่มขึ้น จึงควรรณรงค์ให้มีมาตรการรักษาคุณภาพสินค้า การลดข้อกีดกันการค้า ทำการเพิ่มช่องทางการจำหน่าย ทั้งการสร้าง Brand ของไทย จัดงานแสดงสินค้าโฆษณาในสื่อต่างๆ การฝึกอบรมด้านภาษาจีนและขนบธรรมเนียมจีนแก่นักธุรกิจ ทั้งนี้หอการค้าจังหวัดเองก็ต้องปรับบทบาทให้คณะกรรมการให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้นเพื่อรองรับต่อการเปลี่ยนแปลง เพิ่มร่วมมือระหว่างภาครัฐและเอกชนให้มีสัดส่วนใกล้เคียงกัน ตลอดจนเพิ่มศักยภาพของบุคลากรในการแก้ปัญหาen_US
Appears in Collections:POL: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.