Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68836
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDuan Jinmeien_US
dc.contributor.authorSomjai Sirakamonen_US
dc.contributor.authorThitinut Akkadechanunten_US
dc.date.accessioned2020-06-10T07:12:31Z-
dc.date.available2020-06-10T07:12:31Z-
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.citationNursing Journal 47,1 (Jan-Mar 2020), 414-427en_US
dc.identifier.issn0125-0078en_US
dc.identifier.urihttps://he02.tci-thaijo.org/index.php/cmunursing/article/view/240774/164100en_US
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68836-
dc.descriptionNurse Journal is an academic journal that disseminates nursing knowledge and midwifery, including new knowledge in health and is a medium for exchanging knowledge and opinions about the nursing profession and creating related relationships. Good relationship between colleagues and the image of the nursing profession, prepared by the Nurses Association of Thailand 4 times per year Nurse Journal is an academic journal that disseminates nursing knowledge and midwifery, including new knowledge in health and is a medium for exchanging knowledge and opinions about the nursing profession and creating related relationships. Good relationship between colleagues and the image of the nursing profession, prepared by the Nurses Association of Thailand 4 times per yearen_US
dc.description.abstractwork engagementen_US
dc.language.isoEngen_US
dc.publisherFaculty of Nursing, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectjob satisfactionen_US
dc.subjectleader empowering behaviorsen_US
dc.subjectnurseen_US
dc.subjecttertiary hospitalen_US
dc.subjectChinaen_US
dc.titleJob Satisfaction, Leader Empowering Behaviors and Work Engagement Among Nurses in Tertiary Hospitals, Kunming, the People’s Republic of Chinaen_US
dc.title.alternativeWork engagement is very helpful to optimize effective outcomes and quality of care in healthcare and nursing services. This descriptive correlational research aimed to examine the level of job satisfaction, leader empowering behaviors and work engagement, and to identify the relationships between work engagement and its two related factors including job satisfaction and leader empowering behaviors among nurses in seven tertiary hospitals of Kunming, the People’s Republic of China. The sample was 418 nurses having worked at least one year in these seven tertiary hospitals in Kunming. Data were collected using a questionnaire consisting of four parts: demographic data form; Utrecht Work Engagement Scale (UWES) developed by Schaufeli, Salanova, González-Romá and Bakker (2002); Index of Work Satisfaction Scale (IWS) developed by Stamps (1997); and Leader Empowering Behavior Questionnaire (LEBQ) developed by Konczak, Stelly, and Trusty (2000). The validity of the three instruments was confirmed by the developers. The Cronbach’s alpha of UWES, IWS, and LEBQ were .94, .85, and .96, respectively. Descriptive statistics, Pearson’s correlation coefficient, and Spearman’s rank-order correlation coefficient were used for data analysis.The results of this study showed as follows: 1) the overall job satisfaction was at the second quartiles of the possible total score; 2) the overall head nurses’ leader empowering behaviors and its six dimensions as perceived by nurses were at a high level; 3)the overall work engagement and its three dimensions among nurses were at a low level; 4) there was a strong positive relationship between job satisfaction and work engagement; and 5) there was a moderate positive relationship between leader empowering behaviors and work engagement.The findings of this research presented basic information for nursing administrators to develop strategies to maintain leader empowering behaviors of head nurses and improve job satisfaction in order to increase work engagement among nurses in seven tertiary hospitals of Kunming, the People’s Republic of China. ความผูกพันในงานเป็นประโยชน์อย่างยิ่งในการส่งเสริมทำให้เกิดผลลัพธ์ที่มีประสิทธิภาพและคุณภาพการดูแลในบริการสุขภาพและบริการพยาบาล งานวิจัยแบบพรรณนาเชิงสหสัมพันธ์นี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาระดับความพึงพอใจในงาน พฤติกรรมการเสริมสร้างพลังอำนาจของผู้นำและความผูกพันในงาน และเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความผูกพันในงานและปัจจัยที่เกี่ยวข้องสองปัจจัยคือความพึงพอใจในงานและพฤติกรรมการเสริมสร้างพลังอำนาจของผู้นำ ในพยาบาลโรงพยาบาลระดับตติยภูมิ คุณหมิง ประเทศสาธารณรัฐประชาชนจีน จำนวน 7 แห่ง เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามซึ่งประกอบด้วย 4 ส่วน ได้แก่ แบบฟอร์มเก็บข้อมูลส่วนบุคคล แบบวัดความผูกพันในงานซึ่งพัฒนา Schaufeli, Salanova, González-Romá & Bakker (2002) แบบวัดดัชนีความพึงพอใจในงาน พัฒนาโดย Stamps (1997) และแบบสอบถามพฤติกรรมการเสริมสร้างพลังอำนาจของผู้นำ พัฒนาโดย Konczak, Stelly, & Trusty (2000) ค่าความตรงของเครื่องมือทั้งสามชนิดได้รับการตรวจสอบโดยผู้พัฒนาเครื่องมือ ค่าสัมประสิทธิ์อัลฟาของครอนบาคของแบบวัดความผูกพันในงาน แบบวัดดัชนีความพึงพอใจในงานและแบบสอบถามพฤติกรรมการเสริมสร้างพลังอำนาจของผู้นำมีค่าเท่ากับ .94, .85, และ.96 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ลำดับที่ของเสปียร์แมน ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า: 1) ระดับความพึงพอใจในงานในภาพรวมของพยาบาลอยู่ในระดับควอไทล์ที่ 2 ของคะแนนรวม 2) ระดับพฤติกรรมการเสริมสร้างพลังอำนาจของผู้นำของหัวหน้าหอผู้ป่วยในภาพรวมและรายด้านตามการรับรู้ของพยาบาลอยู่ในระดับสูง 3) ระดับความผูกพันในงานในภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับต่ำ 4)ความพึงพอใจในงานมีความสัมพันธ์เชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญระดับสูงกับความผูกพันในงาน 5)พฤติกรรมการเสริมสร้างพลังอำนาจของผู้นำมีความสัมพันธ์เชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญระดับปานกลางกับความพึงพอใจในงาน ผลจากการวิจัยในครั้งนี้ เป็นข้อมูลเบื้องต้นสำหรับผู้บริหารการพยาบาลในการนำไปพัฒนากลยุทธ์เพื่อคงไว้ซึ่งพฤติกรรมการเสริมสร้างพลังอำนาจของผู้นำในหัวหน้าหอผู้ป่วยและเพื่อปรับปรุงความพึงพอใจในงานและความผูกพันในงานของพยาบาลในโรงพยาบาลตติยภูมิทั้ง 7 แห่งในคุณหมิง ประเทศสาธารณรัฐประชาชนจีนต่อไปen_US
Appears in Collections:CMUL: Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.