Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48640
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.พนม กุณาวงค์-
dc.contributor.authorทอรุ้ง ทองมาเองen_US
dc.date.accessioned2018-05-09T04:21:19Z-
dc.date.available2018-05-09T04:21:19Z-
dc.date.issued2015-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48640-
dc.description.abstractThe independent study title “Assessibility and Use of Information Communication Technology of Visual Impairment Students in The Northern School for Blind under the Patronage of The Queen, Chiang Mai Province” was aimed to 1) study use of information technology and communication of students with visual impairment, 2) study perception of use of information technology and communication of students with visual impairment, 3) study expectation of use of information technology and communication of students with visual impairmen, 4) study access and use of information technology and communication of students with visual impairment and 5) problems and obstacles against access to information technology and communication of students with visual impairment. The researcher applied a questionnaire to collect data from samples, namely students in Secondary Education Year 1-6, studying in academic year 2014, totaling 27 persons, by means of purposive sampling and snowball sampling. Data analysis is a kind of content analysis by verifying accuracy and completion to be classified as groups for analyzing and then summarizing based on scope of content set in form of description. The study result revealed that Accessibility and Use of Information Communication of Visual Impairment Students in The Northern School for Blind under the Patronage of The Queen, Chiang Mai Province is as follows: 1. The use of information technology and communication of students with visual impairment is for communication to their friends and others, research, data searching, and only game playing respectively. 2. Perception of the students with visual impairment is to perceive on information technology leading to actual use. The student perceived on advantages and use of information technology and communication. 3. For expectation of the students with visual impairment, the students expected on confidence of users or confidence of students in using which leads to efficiency of using and anxiety in using of computer in public area and on unstable network. 4. For access and use of information technology and communication, the students could access through hardware as computer and smartphone, and software as screen reader program allowing them to access. In addition, the network system they used is 3G. 5. The problems and obstacles against access to information technology and communication of students with visual impairment were found that there were many problems: problem of unstable 3G mobile network provided and slow speed of internet. For use of computer in public area, there was no the screen reader program allowing them to access. In addition, some website could not be accessed since it was not designed to support the use of the blinds.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการเข้าถึงและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น โรงเรียนสอนคนตาบอด ภาคเหนือในพระบรมราชินูปถัมภ์ จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeAssessibility and Use of Information Communication Technology of Visual Impairment Students in the Northern School for Blind Under the Patronage of the Queen, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระเรื่อง การเข้าถึงและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคเหนือในพระบรมราชินูปถัมภ์ จังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์ในการศึกษา 1) เพื่อศึกษาการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 2) เพื่อศึกษาการรับรู้ในการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 3) เพื่อศึกษาความคาดหวังในการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 4) เพื่อศึกษาการเข้าถึงและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 5) เพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรคการเข้าถึงเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ผู้ศึกษาได้ใช้แบบสัมภาษณ์เก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 – 6 ที่กำลังศึกษาในปีการศึกษา 2557 จำนวน 27 คน โดยการกำหนดกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) และแบบลูกโซ่หรือเชิงก้อนหิมะ (Snowball Sampling) เป็นการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหาโดยนำข้อมูลทั้งหมดที่ได้นำมาตรวจสอบความถูกต้อง ความสมบูรณ์และแยกออกมาเป็นหมวดหมู่ วิเคราะห์ สรุปความตามขอบเขตของเนื้อหาได้กำหนดไว้ในรูปของการบรรยาย ผลการศึกษา พบว่า การเข้าถึงและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคเหนือในพระบรมราชินูปถัมภ์ จังหวัดเชียงใหม่ มีดังนี้ 1. การใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น เป็นการใช้เพื่อการติดต่อสื่อสารกับเพื่อนและผู้อื่น เพื่อการค้นคว้า สืบค้นข้อมูล และเล่นเกมส์ออนไลน์ตามลำดับ 2. การรับรู้ของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น เป็นการรับรู้เกี่ยวกับเทคโนโลยีสารสนเทศซึ่งนำไปสู่การใช้งานจริง โดยนักเรียนมีการรับรู้ประโยชน์และการรับรู้ด้านการใช้งานของเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร 3. ความคาดหวังของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น นักเรียนคาดหวังในเรื่องของความเชื่อมั่นของผู้ใช้งานหรือความเชื่อมั่นของนักเรียนในความมั่นใจในการใช้งานส่งผลไปสู่ประสิทธิภาพของการใช้งาน และความวิตกกังวลในการใช้คอมพิวเตอร์ในที่สาธารณะและด้านระบบเครือข่ายที่ไม่เสถียร 4. การเข้าถึงและใช้เทคโนโลยีสารสนเทศสารสนเทศและการสื่อสาร โดยนักเรียนเข้าถึงผ่านอุปกรณ์ฮาร์ดแวร์ด้วยอุปกรณ์คอมพิวเตอร์และสมาร์ทโฟน ส่วนด้านซอฟท์แวร์คือโปรแกรมอ่านหน้าจอซึ่งเป็นตัวช่วยในการเข้าถึง นอกจากนั้นในเรื่องของระบบเครือข่ายที่ใช้ คือ ระบบ 3G 5. ปัญหาและอุปสรรคการเข้าถึงและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น พบว่ามีปัญหาหลายด้าน ได้แก่ ปัญหาด้านการให้บริการเครือข่ายมือถือ ระบบ 3G ที่ยังไม่เสถียรและความเร็วของระบบอินเตอร์เน็ตที่ล่าช้า ส่วนการใช้คอมพิวเตอร์ในที่สาธารณะที่ไม่มีโปรแกรมอ่านหน้าจอที่ช่วยในการเข้าถึง นอกจากนั้นยังพบปัญหาด้านเว็บไซต์บางเว็บไซต์ที่ไม่สามารถเข้าถึงได้เนื่องจากเว็บไซต์ยังไม่ได้ถูกออกแบบเพื่อการรองรับสำหรับผู้พิการen_US
Appears in Collections:POL: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfAbstract182.32 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
ABSTRACT.docxAbstract (words)182.78 kBMicrosoft Word XMLView/Open    Request a copy
FULL.pdfFull IS4.57 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.