Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39685
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุนีย์ เงินยวง-
dc.contributor.authorสุทธิพร สนใจen_US
dc.date.accessioned2016-12-08T02:27:13Z-
dc.date.available2016-12-08T02:27:13Z-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39685-
dc.description.abstractThis research aims to (1) survey the strength of critical thinking among students in secondary school 3, (2) evaluate needs of encouraging critical thinking amongst students and teachers and (3) with a hierarchical linear model, analyze importance in a multilevel of developing critical thinking among students and teachers which influences competence in critical thinking amongst students. The data is collected from the students in secondary school 3 and the teachers from 15 schools in the Secondary Educational Service, Area Office 36, with the tools including; (1) a critical-thinking potential test, (2) questionnaires on the need for developing critical thinking among the students and (3) questionnaires on the teachers’ need for developing students’ critical thinking. The derived data, which includes the students’ factors and the class range’s factors, with their validity of 0.87, 0.87 and 0.88 accordingly. The data were systematically analyzed by using computer program, and it is found that. 1. The strength of critical thinking among the secondary school 3 in the 15 schools in the Secondary Educational Service, Area Office 36 is a good level. 2. The students need critical-thinking development in the aspects of concentration in study, relationship with friends and positive attitudes towards the class lessons more than in any other aspects. 3. The independent student factors which significantly have positive influence on statistical outcome in critical-thinking ability are dummy variation indicating students’ background of low income of parents, fewer than 15,000 baht per month, and relationship with friends. Meanwhile, the factors which dramatically have negative influence on statistical rate in critical-thinking potential are needs of self-confidence, stress and worry as well as attitudes towards study. Significant independent factors which positively influent the statistical outcome in critical-thinking strength of the students are needs for quality of class lessons and interaction between the students and the teachers. The negative factors are needs for competent learning atmosphere and adequate behavior to support critical thinking.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectนักเรียนen_US
dc.subjectครูen_US
dc.subjectการคิดen_US
dc.titleการวิเคราะห์พหุระดับของความต้องการจำเป็นของนักเรียนและครูที่มีอิทธิพลต่อความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ ของนักเรียนชั้นมัธยม ศึกษาปีที่ 3en_US
dc.title.alternativeMultilevel analysis of students and teacher needs influencing analytical thinking ability of Mathayom Suksa 3 studentsen_US
dc.typeThesis
thailis.classification.ddc373.1-
thailis.controlvocab.thashนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น-
thailis.controlvocab.thashครู-
thailis.controlvocab.thashความคิดและการคิด-
thailis.manuscript.callnumberว 373.1 ส444ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 (2) ประเมินความต้องการจำเป็นในการพัฒนาความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนและครู และ (3) วิเคราะห์อิทธิพลของความต้องการจำเป็นพหุระดับในการพัฒนาความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนและครู ที่มีผลต่อความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ของนักเรียน นักเรียน โดยใช้การวิเคราะห์ด้วยโมเดลเชิงเส้นตรงระดับลดหลั่น (hierarchical linear model) เก็บรวบรวมข้อมูลจากนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 36 จำนวน 15 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วย (1) แบบทดสอบวัดความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ (2) แบบสอบถามวัดความต้องการจำเป็นของนักเรียนในการพัฒนาความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ (3) แบบสอบถามวัดความต้องการจำเป็นของครูในการพัฒนาความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ของนักเรียน ซึ่งเครื่องมือทั้ง 3 ฉบับมีค่า ความเชื่อมั่น 0.87, 0.87 และ 0.88 ตามลำดับ และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป สรุปผลการวิเคราะห์ข้อมูลได้ดังนี้ 1. ความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาที่ 36 อยู่ในระดับดี 2. นักเรียนมีความต้องการจำเป็นในการพัฒนาความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ ในด้านความสนใจในการเรียน ด้านความสัมพันธ์กับเพื่อน และด้านเจตคติต่อการเรียน อย่างเร่งด่วนมากกว่าในด้านอื่นๆ 3. ตัวแปรอิสระระดับนักเรียนที่มีอิทธิพลทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติต่อความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ ได้แก่ ตัวแปรดัมมี่แสดงภูมิหลังของนักเรียนเกี่ยวกับรายได้ ต่อเดือนของผู้ปกครอง ต่ำกว่า 15,000 บาท และตัวแปรความต้องการจำเป็นด้านความสัมพันธ์กับเพื่อน ตัวแปรอิสระระดับนักเรียนที่มีอิทธิพลทางลบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติต่อความสามารถด้านการ คิดวิเคราะห์ ได้แก่ ตัวแปรความต้องการจำเป็นด้านความเชื่ออำนาจในตน ตัวแปรความต้องการจำเป็นด้านความเครียด/ความวิตกกังวล และตัวแปรความต้องการจำเป็นด้านเจตคติต่อการเรียน ตัวแปรอิสระระดับชั้นเรียนที่มีอิทธิพลทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติต่อความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ของนักเรียน ได้แก่ ตัวแปรความต้องการจำเป็นด้านคุณภาพการสอน และตัวแปรความต้องการจำเป็นด้านปฏิสัมพันธ์ระหว่างครูกับนักเรียน ตัวแปรอิสระระดับชั้นเรียนที่มีอิทธิพลทางลบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติต่อความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์ของนักเรียน ได้แก่ ตัวแปรความต้องการจำเป็นด้านบรรยากาศการเรียนรู้ และตัวแปรความต้องการจำเป็นด้านพฤติกรรมส่งเสริมความสามารถด้านการคิดวิเคราะห์en_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT212.37 kBAdobe PDFView/Open
APPENDIX.pdfAPPENDIX1.95 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1382.8 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 21.17 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3548.62 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4879.88 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5394.37 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT168.24 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER795.64 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE271.18 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.